Hybride techniek voor Fiat 500 én Panda 8 januari 2020

Eindelijk is het zover, Fiat lanceert haar hybride versies van de 500 en de Panda. De belangrijke stadswagens zijn zoals gezegd uitgerust met een zogenaamd mild hybride systeem in de vorm van het elektronische BSG (Belt integrated Starter Generator) , gekoppeld aan de 3 cilinder Firefly (12v 70 pk).

Fiat plaatst de 500 en Panda Hybrid naast elkaar in de vorm van een unieke Launch Edition. De hybride modellen zijn te herkennen aan het speciaal ontworpen logo. De sterk gestileerde ‘H’ zou enkele dauwdruppels verbeelden. De nieuwe frisgroene kleur “Verde Rugiada” verwijst daar ook naar. De nieuwe aandrijving maakt de Fiat’s dus zo fris als dauw in het ochtendgloren. Redelijk terechte bewering, want de CO² uitstoot is tot wel 30% gereduceerd meldt Lingotto. In Italië gaan deze modellen op 10 januari de markt op, met een vanaf prijs van 10.900 euro. Vanaf februari en maart start de verkoop ook bij ons. Uiteraard gaan deze nieuwkomers ook mee naar Genève.

Duurzaamheid ten top

Ook best bijzonder zijn de stoelen in het interieur waarop je de vermelding “SEAQUAL® YARN” zult vinden. Een naam die je alleen mag gebruiken als er gebruik is gemaakt van gerecycled kunststof. Zo’n 10% komt uit de zee en de rest komt van het vaste land. Fiat maakt een statement, want dit is een unicum in de hedendaagse auto-industrie. Weer een reden om Fiat te kiezen zullen we maar zeggen.

Firefly techniek

De opvolger van de immens succesvolle Fire-motor is een volledig nieuw blok van 1 liter met 3 cilinders (2 kleppen per cilinder). Het maximale vermogen komt op 70 pk bij 6000 t/min en 92 Nm maximum koppel bij 3500 t/min. Deze met ketting aangedreven motor heeft een enkele bovenliggende nokkenas. De cilinderkop is voorzien van continu-variabele kleptiming (‘High Tumble’). Het in samenwerking met Teksid ontwikkelde motorblok is gemaakt van een onder hoge druk gegoten aluminiumlegering. Er worden gietijzeren cilindervoeringen toegepast om de constructieve stijfheid te vergroten, de opwarmperiode te verkorten en het motorgewicht te beperken tot slechts 77 kg. Daarnaast is de wrijving verminderd door een krukmechanisme met een boring/slagverhouding van 1,24 en een krukdesaxatie van 10 mm toe te passen. Dit alles draagt bij tot een maximale efficiëntie en een minimaal brandstofverbruik.

Mild hybrid

Het BSG-systeem is direct op de motor gemonteerd en wordt bediend door de riem die ook de hulpaggregaten aandrijft. De energie die het systeem tijdens het remmen en snelheid minderen regenereert, wordt opgeslagen in een lithiumaccu met een capaciteit van 11 Ah. Het elektrisch vermogen van maximaal 3.600 W wordt benut voor het herstarten van de verbrandingsmotor in de Stop&Start-modus en om extra kracht te leveren bij het accelereren.

Met deze technologie kan de verbrandingsmotor ook tijdens het rijden worden afgezet, bij snelheden onder de 30 km/h, door eenvoudig de versnellingsbak naar neutraal te schakelen. Het dashboard, dat informatie over het hybride systeem geeft, meldt de bestuurder wanneer dit het beste kan gebeuren. Tijdens de coasting- of vrijloopmodus verzorgt de lithiumaccu de voeding van alle stroomverbruikers, zodat de bestuurder de volledige controle over de auto houdt.

Uniek in het A segment: 6 versnellingen

De Mild Hybrid-krachtbron in de Panda en 500 Hybrid Launch Edition-versies is gecombineerd met een nieuwe uitvoering van de handgeschakelde zesversnellingsbak van het type C514. Deze dwarsgeplaatste transmissie voor auto’s met voorwielaandrijving onderscheidt zich door een betere wendbaarheid en grotere efficiëntie. De unit bevat nieuwe lagers en oliekeerringen met extra lage wrijving en hij wordt gesmeerd door speciale hoogrendements-transmissieolie. De overbrengingsverhouding van de zesde versnelling is zodanig gekozen dat daarmee het brandstofverbruik bij het rijden in stedelijke regio’s wordt verminderd. Het comfortaspect is eveneens onder de loep genomen door de ophanging van het versnellingsbakhuis te optimaliseren. Verder zijn de technici erin geslaagd om de inbouwpositie van hele aandrijfunit met 45 mm te verlagen. Dit zorgt voor een verbetering van het weggedrag van de auto’s dankzij het lagere zwaartepunt.

Bron: Fiatpress.com

HomeAutoVermeulen | FiatNieuwsHybride techniek voor Fiat 500 én Panda