Kia introduceert nieuw baanbrekend platform voor elektrische auto’s 2 december 2020
- Innovatief platform van Hyundai Motor Group voor nieuwe generatie elektrische auto’s; eerste Kia op E-GMP volgend jaar al in Nederland
- Op E-GMP gebaseerde auto’s krijgen range van meer dan 500km (WLTP) en kunnen binnen 18 minuten snelladen tot 80 procent
- Sportief topmodel kan van 0 naar 100 km/u accelereren in minder dan 3,5 seconden
- Geïntegreerd Power Electric systeem omvat ‘s werelds eerste multi-oplaadfunctie (400V / 800V) en is geschikt voor bidirectioneel laden
De Hyundai Motor Group (moedermaatschappij van onder meer Kia Motors Corporation) heeft vandaag zijn gloednieuwe Electric-Global Modular Platform (E-GMP) onthuld dat speciaal is ontwikkeld voor de volgende generatie elektrische auto’s van de groep. De eerste elektrische Kia op dit platform arriveert volgend jaar al in Nederland.
E-GMP biedt verschillende voordelen in vergelijking met de bestaande platforms van de groep, die elk voornamelijk zijn ontworpen voor auto’s met verbrandingsmotoren. Deze voordelen zijn onder meer een nog grotere flexibiliteit bij de ontwikkeling, hoge prestaties, een groter rijbereik, verbeterde veiligheidsvoorzieningen en meer binnenruimte voor inzittenden en bagage.
“E-GMP is het resultaat van jarenlang onderzoek en ontwikkeling en brengt onze meest geavanceerde technologieën samen. Dit innovatieve platform is een belangrijke basis om onze line-up van elektrische auto’s verder te laten groeien en verbeteren”, aldus Fayez Abdul Rahman, Senior Vice President of Vehicle Architecture Development Center van Hyundai Motor Group.
Optimale ontwikkelingsflexibiliteit door modularisatie en standaardisatie
E-GMP speelt een belangrijke, effectieve rol bij het verder vergroten van de leiderspositie van Kia op het gebied van elektrische auto’s. Het nieuwe platform stelt het merk, vanwege de hoge mate van modularisatie en standaardisatie, in staat om het EV-aanbod in een relatief korte periode verder uit te breiden.
Het platform biedt bovendien volop ruimte aan de uiteenlopende behoeften van klanten op het gebied van prestaties. Bijvoorbeeld een krachtig topmodel dat in minder dan 3,5 seconden van nul naar 100 km/u accelereert en een maximale snelheid van 260 km/u kan halen.
Ontworpen voor hoge prestaties, maximale ruimte en veiligheid
Een van de belangrijke doelstellingen bij de ontwikkeling van E-GMP was het realiseren van verhoogde prestaties in bochten en een verder verbeterde rijstabiliteit bij hoge snelheden. Dit wordt gerealiseerd door de optimale gewichtsverdeling tussen de voor- en achterzijde, een ontwerp dat een laag zwaartepunt mogelijk maakt dankzij het laag gemonteerde accupakket, en het plaatsen van de elektromotoren op de plek waar voorheen de brandstofmotor was gemonteerd.
De high-speed elektromotor verhoogt de prestaties van E-GMP-auto’s. De achterwielophanging met vijf koppelingen, die doorgaans wordt gebruikt in de segmenten van middelgrote tot grote auto’s, en ‘s werelds eerste geïntegreerde aandrijfas (IDA), die de wiellagers integreert met de aandrijfas om het vermogen over te brengen op de wielen, zorgen samen voor een verder verhoogd rijcomfort en een betere stabiliteit.
E-GMP is in de basis een achterwielaangedreven platform. Er komen modellen beschikbaar in configuraties met achterwiel- of vierwielaandrijving, waarbij de laatste worden voorzien van een additionele motor. Het vierwielaangedreven systeem omvat technologie die de verbinding tussen de extra motor en de voorwielen kan regelen, en kan schakelen tussen achterwiel- en vierwielaandrijving voor de beste combinatie van kracht en efficiency onder verschillende omstandigheden.
“De voorwielaangedreven elektrische modellen van Kia behoren nu al tot de meest efficiënte in hun segmenten”, zegt Albert Biermann, President and Head of R&D Division van Hyundai Motor Group. “Met het nieuwe platform voor achterwielaangedreven auto’s brengen we ons technologisch leiderschap ook naar segmenten waar klanten naast uitstekende efficiëntie ook een uitstekende rijdynamiek zoeken.”
Het platform garandeert de batterijveiligheid door een ondersteunende constructie van ultrasterk staal, die wordt omringd door componenten van heet gestanst staal voor extra stijfheid. De botsingsenergie kan efficiënt worden opgevangen dankzij de energie absorberende delen van de carrosserie en het chassis. Het centrale deel van het accupakket is daarnaast stevig verbonden aan de carrosserie en de slimme lastverdelingsstructuur van de A-stijl helpt vervorming van het interieur te voorkomen.
E-GMP zorgt dankzij de lange wielbasis, de korte overhangen en een ruimtebesparende cockpit layout ook voor maximale binnenruimte. Het onder de vloer gemonteerde accupakket maakt een vlakke vloer in het passagierscompartiment mogelijk. Dit zorgt voor meer beenruimte voor de passagiers en maakt verschillende interieuropstellingen mogelijk.
Efficiënt en krachtig elektrificatiesysteem
Het compacte nieuwe Power Electric systeem (PE) van E-GMP bestaat uit een krachtige motor, een speciale EV-transmissie en een omvormer. Deze drie componenten zijn geïntegreerd in één compacte module die zorgt voor hoge prestaties door de maximale snelheid van de motor met wel 70 procent te verhogen in vergelijking met bestaande motoren. De hogesnelheidsmotor is kleiner dan andere motoren en levert vergelijkbare prestaties, met als gevolg een hogere efficiency op het gebied van ruimte en gewicht.
Het accupakket – gemonteerd tussen de voor- en achterwielassen – is het krachtigste systeem dat ooit binnen de Hyundai Motor Group is ontwikkeld. Dit is mede te danken aan de verbeterde koelingsprestaties, een resultaat van een nieuwe afzonderlijke structuur die helpt om het accupakket compacter te maken. Met een energiedichtheid die met ongeveer 10% is verbeterd in vergelijking met bestaande EV-batterijtechnologie, zijn de batterijpakketten lichter, kunnen ze lager in de carrosserie worden gemonteerd en is er meer interieurruimte beschikbaar.
Het gestandaardiseerde accusysteem kan variabel worden afgestemd om prestaties te leveren die benodigd zijn voor een specifiek voertuigsegment, om bijvoorbeeld de range te maximaliseren of om aan verschillende andere klantbehoeften te voldoen. Door de toepassing van siliciumcarbide halfgeleiders (SiC), kan de motor de efficiëntie van het systeem met ongeveer twee a drie procent verbeteren, met als gevolg dat de auto ongeveer vijf procent langere afstanden kan rijden op een volle accu.
Alle modellen die worden gebaseerd op het E-GMP-platform, maken gebruik van een gestandaardiseerde enkelvoudige batterijmodule. Deze module is samengesteld uit standaardcellen van het pouch-type en kan naar behoefte voor elk model in verschillende groottes worden ontwikkeld.
Multi- (800V en 400V) en bidirectioneel laden
De meeste bestaande elektrische auto’s en de huidige snellaadinfrastructuur bieden een laadcapaciteit van 50kWh ~ 150kWh voor elektrische modellen die zijn uitgerust met een 400V-systeem. De ontwikkeling van een 800V-infrastructuur, met een laadcapaciteit tot 350kW, zal geleidelijk aan nog meer snelladen mogelijk maken.
In lijn met deze trend heeft de Hyundai Motor Group als strategische partner en aandeelhouder geïnvesteerd in IONITY, Europa’s leidende hoog vermogen snellaadnetwerk. IONITY exploiteert 308 high-power charging (HPC) stations – met een laadcapaciteit tot 350 kW – langs snelwegen in Europese landen. Het bedrijf is van plan dit aantal tegen 2022 te verhogen tot 400 HPC-stations, waarvan 51 momenteel worden geïnstalleerd.
Elektrische auto’s gebaseerd op E-GMP zijn daarom standaard voorzien van een 800V-oplaadsysteem, dat ook 400V-opladen mogelijk maakt zonder dat er extra componenten of adapters nodig zijn. Het multi-oplaadsysteem bevat ‘s werelds eerste gepatenteerde technologie die de werking van de motor en omvormer regelt om het laden stabiel en snel te verhogen van 400V naar 800V.
Elektrische auto’s op basis van E-GMP hebben met een volle accu een actieradius van meer dan 500km volgens de Worldwide Harmonized Light-duty vehicle Procedure (WLTP). Slimme technologie maakt het mogelijk om de accu in slechts 18 minuten tot 80 procent te snelladen. Zo kan in slechts vijf minuten een actieradius van 100 km worden bijgeladen.
De nieuw ontwikkelde Integrated Charging Control Unit (ICCU) biedt veel voordelen ten opzichte van bestaande on-board laders (OBC), die doorgaans elektriciteit in één richting kunnen laten stromen, vanuit een externe stroombron. De ICCU maakt vehicle-to-load (V2L) mogelijk, die energie van de voertuigaccu kan ontladen zonder extra benodigde componenten. Hierdoor kan een elektrische auto op basis van E-GMP overal andere elektrische apparaten (110/220V) voorzien van stroom. Met dit systeem kan zelfs ook een andere elektrische auto worden opgeladen. De nieuwe V2L-functie kan tot 3,5 kW stroom leveren, waarmee bijvoorbeeld een middelgrote airconditioner en een 55-inch televisie tot 24 uur kunnen worden voorzien van energie.
E-GMP belangrijke basis voor verdere groei
Terwijl de meeste grote automerken dit jaar in Nederland in het rood duiken, realiseert Kia een forse groei, ondanks de uitdagende marktomstandigheden. Een van de belangrijkste pijlers onder het succes van Kia is de grote line-up van geëlektrificeerde auto’s. Naast volledig elektrische modellen als de e-Soul en e-Niro heeft Kia inmiddels meerdere Mild Hybrids, twee Hybrids (Niro en Sorento) én vier stekkerhybrides in het gamma: de XCeed, Ceed Sportswagon, Niro en Sorento Plug-in Hybrid.
Met de ‘Plan S’ strategie ligt Kia vol op koers richting een emissievrije toekomst. Recentelijk gaf Kia nog een sneak preview van zeven volledig elektrische modellen die opeenvolgend tussen nu en 2027 op de markt komen. Het nu al grote aanbod van geëlektrificeerde modellen is nog maar het begin van de transitie van Kia naar een toonaangevende aanbieder van mobiliteit op maat, met een breed gamma van emissievriendelijke auto’s.