Onderzoek wijst uit: ‘Bekendheid private lease groeit, maar veel Nederlanders vinden het te duur’ 27 februari 2024
De bekendheid van private lease groeit, maar de leaseoptie is voor veel consumenten te duur, zo blijkt uit een consumentenonderzoek van marktonderzoeksbureau GfK Panel. Volgens het bureau is 70 procent van de Nederlanders bekend met het concept, maar ziet slechts 20 procent het ook daadwerkelijk als een goede financieringsmogelijkheid.
Er deden tweeduizend Nederlanders mee aan het onderzoek van GfK. Het bureau keek naar de ‘verschillende aspecten van consumentenattitudes met betrekking tot automobiliteit, financiering van auto’s, houding ten opzichte van nieuwe merken en de bekendheid van leaseconcepten.’ Van de consumenten die zich al verdiept hebben in private lease, vindt 59 procent het maandbedrag vaak te hoog.
Ook de herkomst van een auto speelt een rol bij de keuze van de volgende auto. Hoewel de Chinese automerken nu een stuk bekender zijn, komt uit het onderzoek naar voren dat de consument liever een Duitse of Japanse auto kiest.
Elektrische subsidies
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders liever kiezen voor een benzinemotor dan een elektrische auto. Het verminderen van aankoopsubsidies zorgt voor twijfels over de aanschaf. GfK stelt dat het verminderen van het wegenbelastingvoordeel de overweging om elektrisch te rijden nadelig beïnvloedt. Particulieren kunnen een Sepp-subsidie aanvragen voor een nieuwe elektrische auto met een fiscale waarde van maximaal 45 duizend euro. Voor private lease geldt dat er voor de auto waarvoor de subsidie is aangevraagd een leasecontract van ten minste 48 maanden moet zijn afgesloten.
Bron: Automotive-Online (21/2/24)
Alternatieven?
Onze Experts helpen je graag verder op weg met advies op maat (voor ondernemer én particulier) Kopen, Leasen of Financieren? We staan persoonlijk voor u klaar met tips, advies en lekkere koffie.